سبك كميك استريپ ها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 6
:: بازدید ماه : 18
:: بازدید سال : 89
:: بازدید کلی : 5807

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

سبك كميك استريپ ها
چهار شنبه 25 فروردين 1395 ساعت 12:28 | بازدید : 194 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

پيشينه تاريخي كميك استريپ ها در جهان به دهه هاي پاياني سده نوزدهم باز مي گردد. نخست در نشريه هاي اروپايي و سپس امريكايي ، گونه اي از روايت هاي تصويري به وجود آمد كه مي توان آن را شكل اوليه كميك استريپ در سده بيستم دانست . درروايت هايي كه بيشتر طنز آميز بودند . تصويرها به شكل پياپي مفهومي رابيان مي كردند. اگر متني تصويرهارا همراهي مي كرد . بيرون از كادر تصويرقرارمي گرفت . اين گونه روايت هاي تصويري راكه كاملا با تصويرگري سنتي تفاوت داشت ، كارتون مي ناميدند . از آغاز سده بيستم كميك استريپ در اروپا رواج يافت .

كميك استريپ ها از همان آغاز كار، گونه هاي مختلفي را دربرمي گرفتند . كميك استريپ خانوادگي يكي از رايج ترين گونه هاي كميك استريپ درنشريه هاي امريكايي به شمارمي رفت . استفاده از دو شخصيت كودك عصيانگر كه دربرابربزرگسالان مي ايستند ، ازالگوهاي رايج در كميك استريپ ها بود كه ازسوي كودكان و نوجوانان نيز بااستقبال بسيار روبه رو مي شد.با گسترش كميك استريپ ها درنشريه هاي گوناگون ، شمارفرواني از قصه هاي عاميانه ، داستان هاي پريان و نمايشنامه هاي اخلاقي به دنياي كميك استريپ راه يافتند . اگرچه دركميك استريپ هاي اوليه از ماجرا به عنوان ابزاري براي ايجاد حركت بيشتر استفاده مي شد ، كميك هاي ماجرايي كمي ديرتر ، از دهه 1920 م . به بعد منتشر شدند . موريس هورن در كتاب فرهنگنامه كميك هاي جهان براين باور است كه كميك ها در اين دوره نه تنها از جنبه درونمايه ، بلكه از ديدگاه فرم نيز دگرگون شدند. كميك استريپ هاي جديدتر ، خود رااز سبك كاريكاتوري و طراحي آزادرهانيدند و از جنبه طراحي گرافيكي به تصويرگري ژورناليستي واز جنبه تركيب بندي به هنر فيگوراتيو نزديك شدند . از آنجا كه برشمارسكانس هاي اين كميك استريپ ها نيز افزوده شد ، همساني هايي با سينما يافتند . نمونه اي از برجسته ترين كميك استريپ هاي ماجرايي در اين دوره تارزان اثر هارولد فاستروبوكي راجرز اثرنولان و كالكين است كه به بسياري از نشريه هاي نوجوانان سراسر جهان و از جمله ايران راه يافتند . در اين دوره ، شمارهي ازرمان هاي نامدارو داستان ها و حماسه هاي قهرماني نيز كه براي بيان آن ها به شمار بيشتري از تصويرهاي منسجم نياز بو . به شكل كميك استريپ درآمدند . در دهه 1930 م . چند شخصيت فيلم هاي كارتوني ، نخست ميكي ماوس وسپس ديگر همتايانش همچون دانلد داك و يافليكس گربه در گستره كميك استريپ پا به عرص وجود گذاشتند . يكي از بهترين و تخيلي ترين كميك استريپ هايي كه دراين دوران در اروپا منتشر شد ، بي گمان تن تن اثر جرج رمي ، نامدار به هرج بود كه موفقيت جهاني يافت .

دراين دهه در آغاز در آمريكا و سپس در سراسر دنيا از جمله انگلستان ، ژاپن ، اتريش واسپانيا ، شماري از كميك استريپ ها با ويژگي كنش محورپديد آمدندكه با استقبال فراوان روبه روشدند. سوپرمن اثرنويسندگان / هنرمندان جري سيگل و جوشوستردرزمره كميك استريپ هاي كنش محور بود كه اگرچه نخست درسال 1933 م . بااستقبال نشريه ها و خوانندگان آن ها روبه رو نشد ، پس از مدتي با انتشار در نخستين شماره نشريه اكشن كميك در سال 1938 م . ناگهان به كاميابي و آوازه جهاني دست يافت .

رخداد جنگ جهاني دوم ، دگرگوني ژرفي در كميك استريپ ها پديد آورد و گونه كميك استريپ هاي جنگي به وجود آمد . در اين دگرگوني ، بيشتر قهرمانان كميك استريپ هاي ماجرايي و كنش محور به لباس افسران ارتش امريك درآمدند و از جنبه رواني مردم را براي جنگ آماده ساختند .

در همين هنگام كميك استريپ ها كه اكنون پيشينه اي 40 ساله پشت سرخود داشتند ، به ايران نيز راه يافتند و به سبب گيرايي بسيار براي كودكان ، به شكل پراكنده و ابتدايي در نشريه ها منتشر شدند .

درميان كميك استريپ هاي خارجي كه در نشريه هاي گوناگون كودكان در اين دوره به چاپ رسيده اند ، گونه هاي مختلفي از افسانه ها تا داستان هاي ماجرايي و داستان هاي جنگ ، بنا به روش و خط مشي نشريه منتشر شده اند . براي نمونه ، نشريه نونهالان كه از سوي سفارت انگلستان در گرماگرم جنگ جهاني دوم آغاز به انتشار كرد ، چند كميك استريپ منتشر ساخت كه درونمايه همگي آن ها ستايش نقش دولت انگلستان وسربازان آن در جنگ بود . از شماره 19 ، اول تير 1323 ، كميك استريپ ماجرايي - جنگي بوب ستانتون مامور عكس برداري كوماندوها به شكل دنباله دار آغاز به انتشار كرد . در مقدمه اي براين داستان آمده است : بوب ستانتون انگليسي پيش از جنگ كنوني عكاس بود . در آغاز جنگ وارد ارتش انگلستان گرديد و دريكي از واحد هاي كوماندوها مامور عكسبرداري اكتشافي شد . بوب در مدت خدمتش ماموريتهاي خطرناك و مهمي را انجام داده است . شرح ماموريت ها و ماجراهاي اين داستان در زير هر تصوير ، خارج از كادرهاي تصويري به ترتيب شماره آمده است . اين شرح از زبان سوم شخص است و هيچ گفتاري در آن وجود ندارد .

شرح زندگاني وينستون چرچيل نخست وزير انگلستان در دوران جنگ ، در مرداد 1324 دردو شماره 47 و 48 و شرح زندگاني لرد لوئي منت باتن كه درباره قهرماني هاي او در فرماندهي بخشي از لشكر انگلستان در دوران جنگ است ، در شماره 45 ، تير 1324 به شكل دنباله دار ، از كميك استريپ هايي بودند كه در دوران فعاليت اين نشريه منتشر شدند .

گونه اي از نخستين شكل هاي كميك استريپ كه در اروپا به كارتون شناخته شده بود ، روايت تصويري بدون متني است كه در خود طنزي نهفته دارد . نشريه هاي بزرگسالان ، گاه از اين كارتون ها براي بيان يك موضوع اجتماعي يا سياسي سود مي جستند . از كارتون ها در نشريه هاي كودكان نيز بسيار استقبال مي شد . آن ها افزون برطنز كه كودكان ازآن لذت مي بردند ، گاه پيام هايي اخلاقي نيز دربرداشتند . داستاني از دخو از اين گونه كميك استريپ هاست كه از همان نخستين شماره هاي تهران مصور كوچولوها به شكل منظم منتشر مي شد .



144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: